Batterijprijzen ondervinden zich in een erg sterke daling, waardoor wordt verwacht dat elektrische auto’s ook sterk in prijs zullen dalen. Volgens de analyse van Bloomberg New Energy Finance zijn er geen subsidies meer nodig. Tegenwoordig maken elektrische voertuigen slechts 1% van het wagenpark uit. Analisten van het Bloomberg Specialized Energy Agency waarschuwden dat achter dit cijfer een hausse schuilt die de overheid en oliemaatschappijen nog kan gaan verrassen. Ze voorspellen dat dit aantal snel zal toenemen aangezien de kostprijs van de batterij daalt. Tegen 2040 zal meer dan een derde van de nieuwe auto’s die wereldwijd worden verkocht elektrisch zijn, dit aantal is geschat op maar liefs 41 miljoen elektrische auto’s. Als ze bij nog meer bedrijven doorbreken, kan dit aandeel zelfs oplopen tot de helft. Uit het onderzoek bleek ook dat naarmate elektrische voertuigen goedkoper worden, de verkoop van hybride voertuigen na 2030 zal afnemen. De prijzen per kilowattuurBNEF-hoofdanalist Colin McKerracher zei: “De kern van dit onderzoek is ons werk aan de batterijprijzen.” “De prijs van lithiumbatterijen is met 65% verlaagd in vergelijking met 2010. We verwachten dat tegen 2030, per kilowattuur, de prijs aanzienlijk lager zal zijn dan 120 dollar, en als de nieuwe batterijtechnologie populair wordt, zal de prijs nog sneller dalen. “ Volgens de studie zullen tegen 2022 de totale kosten voor de aanschaf en het gebruik van elektrische voertuigen goedkoper zijn dan die van benzine- of dieselvoertuigen, en dit is het begin van echte opmars in deze industrie. Zelfs als de olieprijzen verder instorten, zal de impact beperkt zijn. Er wordt verwacht dat elektrische auto’s kunnen concurreren op prijsniveau binnen drie tot negen jaar. Snelle ontwikkelingDe studie waarschuwt dat een snelle ontwikkeling ook buiten de automarkt grote gevolgen zal hebben. Als elektrische voertuigen een kwart van het wagenpark uitmaken, betekent dit een vermindering van 13 miljoen vaten olie per dag. Aan de andere kant zullen auto’s 1.900 TWh verbruiken, wat goed is voor ongeveer 8% van de huidige wereldwijde elektriciteitsvraag. Aan de andere kant hield de studie geen rekening met subsidies of belastingprikkels in veel landen om luchtverontreiniging te bestrijden. Zo kunnen elektrische auto’s vroegtijdiger al een stuk goedkoper worden. In de toekomst kan dit ook impact gaan hebben op autorijlessen in Tilburg. Het is namelijk mogelijk dat over een aantal jaar, lesauto’s ook over een elektrische motor moeten gaan beschikken. |
https://rijschoolintilburg.nl/ |